Mi az az ADHD?
Egy olyan gyűjtődiagnózisról van szó, ( Attention Deficit Hyperactivity Disorder) amely főképp a figyelemzavar tüneteit foglalja magába. Jelenleg elsősorban a viselkedéskontroll zavarának tekintik, kialakulását pedig nehezen meghatározható okokra vezetik vissza.
A figyelemzavar tünetei:
A hiperaktivitás tünetei:
Az impulzivitás tünetei:
Mi okozhatja a figyelemhiány-zavart?
Hosszú évek óta kutatják, hogy pontosan mi válthatja ki a figyelemhiány-zavart és annak típusait, de igazán nem találtak még rá egzakt választ. A betegséget nehéz diagnosztizálni, mert tünetei nem mutatnak egyediséget és különböző fokozatai vannak. Az bizonyos, hogy a stresszes életmód, a leterheltség, a túl sok inger, a mozgáshiány szerepet játszanak kialakulásában és a tünetek súlyosbodásában. És az is tény, hogy az elmúlt időszakban drasztikusan megugrott az ADD-vel és ADHD-vel diagnosztizált gyerekek száma. Napjainkban Magyarországon minden iskolai osztályra jut legalább egy figyelemhiánnyal küzdő gyermek.
Az ADHD egyik ismertető jegye a gyenge koncentrációs készség, ami miatt semmilyen tevékenységet nem tudnak befejezni. Sokan közülük nem tudnak végignézni egy filmet, vagy elolvasni egy könyvet. Agyuk mindig máshol jár, mintha elszakítanák őket a külvilágtól. Jellemzőek a memóriazavarok, nehezebben ismerik fel a társas szabályokat, az önszabályozási mechanizmusuk fejletlen.
Sokan tévednek, amikor úgy hiszik, hogy a figyelemhiány zavar kizárólag genetikai eredetű, a kialakulásban nagy jelentősége van a környezeti hatásoknak is. A legtöbb szülő arról számol be, hogy gyermeke életének első éveiben különösen nagy stresszhatások érték.
A figyelemhiány zavar jelei
A figyelemhiány zavar helyzetfüggő, adott körülményektől függően nagy eltérések lehetnek abban, hogy milyen erősen jelentkezik az adott személynél. Stressz hatására hirtelen fáradtsággal reagálnak. A tanárok emiatt könnyen azt a következtetést vonják le, hogy a gyermek saját maga dönti el, mikor legyen szorgalmas és mikor ne. Sok figyelemzavarral élő gyermeket szidnak le és szégyenítenek meg az osztály nyilvánossága előtt rendszeresen olyan viselkedésért, amelyet egyáltalán nem szándékosan választ. Ezek a gyerekek nem szánt szándékkal figyelmetlenek vagy engedetlenek.
A fiúk esetében jellemzőbb, hogy a figyelemhiány zavar hiperaktivitással párosul. Ilyen esetben gyakori a lábak vagy ujjak állandó mozgása, esetleg gyors szemmozgás (a környezet folytonos pásztázása). Sokszor attól félnek, hogy mondanivalójukat elfelejtik, ezért túl gyorsan és túl sokat beszélnek. Belső nyugtalanság jellemzi őket, mindig más tevékenységbe kezdenek, mint amivel épp foglalkozniuk kellene. Olyan esetben, ha egy helyben kell maradniuk, kényelmetlenül érzik magukat. Hangulatukat nem képesek befolyásolni, gyakran szorongókká válnak, az önmotivációra is képtelenek.
A figyelemhiány zavar az esetek többségében csecsemő és totyogó korú gyermekeknél alakul ki, melyet elősegít a zaklatott életritmus, a létbizonytalanság, a nagycsaládok széthullása.
Az egyik legjobb módszer a figyelemhiány ellen a zene.
Autista és figyelemhiányos hiperaktív (ADHD-s) gyermekek gyógyszereként is működhet a zene”- írták közleményükben radiológusok, akik eredményeiket az Észak-Amerikai Radiológus Társaság éves konferenciáján prezentálták.
Az eddig is ismert volt, hogy a zene hasznos az ezen kórképekben szenvedők számára, most azonban az is kiderült, milyen módon változik az agy a zeneterápia hatására.
A kutatók 23, 5 és 6 éves kor közötti, egészséges, korábban semmilyen művészeti képzésben nem részesült gyermek agyműködését tanulmányozták zenei képzésük előtt, illetve után diffúziós tenzor képalkotó módszerrel (DTI). A vizsgálatban résztvevő gyermekek 9 hónapos ütőhangszeres zenei tréningben vettek részt.
Miben kiemelkedő a dob és a dobolás, mint terápia?
A zene tanulás tehát – tudományosan is igazoltan- az agy bizonyos területeit fejlesztő hatása van, vagyis kifejezetten jótékonyan hat a figyelemhiányos gyerekek képességeire.
Az egyéni órákon a tanár jobban megismerheti a növendékeket, türelmesebben és empatikusabban tud feléjük fordulni. Ez már eleve a lelki fejlődés útjára terelheti a zenét tanulókat.
Ezek a gyerekek ugyan másként tanulnak, de nyitottabbak, kíváncsibbak kortársaiknál. Jóindulatúak, megértőek és nagyfokú segítőkészség jellemző rájuk.
Ha érdekel, hogyan segíthetsz gyermekednek kattints ide!
Call Now Button